جستجو کردن
Close this search box.
بیماری تیروئید در کودکان

تیروئید در کودکان قابل درمان است؟

بیماری‌های تیروئید در کودکان  از دو دسته هیپوتیروئیدیسم و هیپرتیروئیدیسم تشکیل می‌شود. در هیپوتیروئیدیسم، سطح هورمون‌های تیروئید کاهش می‌یابد که می‌تواند به توسعه ناقص، تأخیر در رشد، ضعف عضلانی و اختلالات در رفتار و تمرکز منجر شود. در هیپرتیروئیدیسم، سطح هورمون‌های تیروئید بیش از حد افزایش می‌یابد که ممکن است باعث رشد سریع، تحریک روانی، تحریک زیاد، اضطراب، لرزش، و کاهش وزن شود. در این مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد که برای تیروئید در کودکان باید به چه پزشکی مراجعه داشته باشید و علائم این بیماری ها چیست.

تیروئید در کودکان چه علائمی دارد؟

بیماری تیروئید در کودکان می‌تواند شامل مشکلات مختلفی باشد که بر اساس نوع بیماری، علائم و عوارض متفاوتی دارد. در زیر به برخی از نوع‌های بیماری‌های تیروئید در کودکان و علائم آن‌ها اشاره می‌شود.

تیروئید در کودکان

علائم هیپوتیروئیدیسم (کم ‌فعالیتی تیروئید در کودکان):

  • رشد و توسعه ناقص
  • تاخیر در رشد جسمی و عقلی
  • ضعف عضلات
  • پوست خشک و موهای نازک و لطیف
  • مشکلات در غذاخوردن و کم‌خوری
  • خستگی و کاهش فعالیت فیزیکی

هیپرتیروئیدیسم (فعالیت بیش از حد تیروئید در کودکان):

  • تحریک روانی و عصبی تحریک زیاد
  • نگرانی لرزش و بی‌قراری
  • تعریق بیش از حد
  • کاهش وزن و اشتها
  • تپش قلب و فشار خون بالا

تیروئید در کودکان باید چند باشد؟

تیروئید در کودکان با توجه به سن و جنس، متفاوت است. برای مثال، مقادیر طبیعی هورمون تیروئید (TSH) در نوزادان و کودکان ممکن است کمتر از مقادیر طبیعی بزرگسالان باشد. اما برای دانستن مقادیر دقیق، باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: کم خونی در کودکان

چرا کودکان به تیروئید مبتلا می‌شوند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که بر بروز بیماری تیروئید برای کودکان تاثیر بگذارد. در این بخش به برخی از این عوامل اشاره خواهیم داشت.

  • نقص‌های مادرزادی: برخی کودکان با نقص‌های ژنتیک یا مادرزادی در ساختار یا عملکرد تیروئید متولد می‌شوند که باعث اختلال در تولید هورمون‌های تیروئید می‌شود.
  • التهاب تیروئید: التهاب‌های مختلف مانند آتروپی تیروئید، هاشیموتو، یا آندوتیروئیدیت ممکن است باعث اختلال در تولید هورمون‌های تیروئید در کودکان شوند.
  • کمبود یا افزایش هورمون‌های تیروئید: کودکان کمبود هورمون‌های تیروئید (هیپوتیروئیدی) یا افزایش آن‌ها (هیپرتیروئیدی) را داشته باشند، موجب اختلالات در رشد و توسعه طبیعی آن‌ها می‌شود.
  • عوامل محیطی: عواملی مانند تغذیه نامناسب، عفونت‌ها، تماس با مواد شیمیایی مضر و… می‌توانند بر تولید و عملکرد هورمون‌های تیروئید تأثیر بگذارند و باعث ایجاد مشکلات تیروئیدی در کودکان شوند.

آیا نوزادان هم به تیروئید مبتلا می‌شوند؟

بله صد در صد، نوزادان هم می‌توانند به مشکلات تیروئیدی مبتلا شوند. اغلب این مشکلات به دلیل عوامل ژنتیکی یا مشکلات در سیستم تیروئیدی نوزادان رخ می‌دهند. بهتر است نوزادان توسط بهترین دکتر غدد کودکان مورد بررسی قرار گیرند تا هرگونه اختلال در فعالیت تیروئید آن ها به موقع شناسایی و مداخله شود.

برای تیروئید در کودکان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای مشکلات تیروئید در کودکان، بهتر است به یک پزشک فوق تخصص غدد کودکان مراجعه کنید. این پزشکان با تجربه و آگاهی لازم در زمینه تشخیص و درمان مشکلات تیروئیدی در کودکان می‌باشند و می‌توانند به شما در ارائه مشاوره و درمان مناسب برای کودکانتان کمک کنند. این پزشکان را می‌توانید از وبسایت رسمی انجمن کودکان برای خود برگزینید.

درمان تیروئید در کودکان

درمان تیروئید در کودکان قابل انجام است. با تشخیص صحیح و درمان مناسب توسط پزشک متخصص، می‌توان کودک را از عوارض کم‌کاری تیروئید محافظت کرد و سطح هورمون تیروئید را به حالت طبیعی بازگرداند. این امر می‌تواند به بهبود رشد و تکامل کودک کمک کند و از احتمال بروز مشکلات جدی‌تر در آینده جلوگیری کند. تیروئید در کودکان معمولاً با استفاده از داروهای هورمونی مانند تیروکسین درمان می‌شود. این داروها باعث تنظیم سطح هورمون تیروئید در بدن کودک می‌شوند و علایم کم‌کاری تیروئید را کنترل می‌کنند. همچنین، در برخی موارد نیاز به جراحی ممکن است، اگر توده‌های یا آسیب‌های جدی در غده تیروئید وجود داشته باشد. گاهی در برخی شرایط امکان انجام جراحی وجود ندارد و باید تا سنین بالاتر برای درمان صبر پیشه کنند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *