بیماری گاستروپارزی در کودکان

گاستروپارزی در کودکان

گاستروپارزی در کودکان، یک وضعیت است که در آن غذا بیشتر از حد معمول در معده باقی می‌ماند. به طور معمول، عضلات اطراف معده به انقباض می‌پردازند و غذا را به قطعات کوچک خرد می‌کنند، سپس این قطعات کوچک را با اسیدها و آنزیم‌ها مخلوط می‌کنند تا غذا شروع به هضم شود. سپس عضلات انقباض می‌کنند و غذا را از معده به بخش اول روده کوچک (دوودنوم) منتقل می‌کنند. اگر کودک شما به گاستروپارزی مبتلا است، عضلات اطراف معده وی به درستی کار نمی‌کنند. این به این معنی است که غذا به اندازه معمول شکسته نمی‌شود و برای مدت طولانی‌تری در معده باقی می‌ماند.

چه عللی باعث گاستروپارزی کودکان می‌شود؟

علت بروز گاستروپارزی در کودکان هنوز به طور دقیق مشخص نیست. به نظر می‌رسد که در برخی از کودکان، عصب معده که به آن عصب واگوس گفته می‌شود، به درستی کار نمی‌کند. برای برخی از افراد، عضلات خود معده به اندازه کافی به درستی کار نمی‌کنند.

گاستروپارزی در کودکان

علائم گاستروپارزی کودکان چیست؟

کودکانی که به گاستروپارزی مبتلا هستند، غذای خود را به درستی هضم نمی‌کنند و تهوع پس از وعده غذایی ایجاد می‌شود.

• بعد از وعده‌های غذایی حالت استفراغ  ایجاد می‌شود.
  • کودکان با وجود این بیماری معمولا شب ها با اسهال مواجه می‌شوند.
  • این احتمال وجود دارد که بعد از غذا خوردن شکم کودک به شدت متورم شود.
  • کودک بعد از غذا خوردن با سوزش معده  یا درد شدید در شکم مواجه خواهد بود.

گاستروپارزی در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص گاستروپارزی، پزشک با والدین در مورد علائم صحبت می‌کند و معاینه لازم را انجام می‌دهد و در ابتدا آزمایش های خونی را تجویز می‌کند. به طور کلی پزشک باید قبل از درمان تشخیص درستی ارائه دهد و علت بروز این بیماری را متوجه شود و سپس تکنیک های درمانی را آغاز کند.

بیشتر بخوانید: بیماری عفونی کودکان

درمان گاستروپارزی در کودکان چگونه است؟

درمان‌هایی وجود دارند که پزشک شما برای کنترل علائم گستروپارزی تجویز می‌کند. دومپریدون، که عضلات معده را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به حرکت و هضم غذا در طول دستگاه گوارش کمک کند. متوکلوپرامید می‌تواند در مدیریت تهوع و استفراغ کمک کند. این موارد فقط برای درمان و بهبود علائم این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند و نباید این دارو ها با مشاهده این علائم به طور خودسرانه استفاده شوند.

اگر کودک شما از همان سنین دچار دیابت است، کنترل قند خونی یک قسمت مهم از درمان بشمار می‌رود. سطوح بالای قند خون با تأخیر در خالی شدن معده مرتبط است، بنابراین با کنترل این مشکل، می‌توانید در مدیریت گاستروپارزی کمک کنید. تغییرات در رژیم غذایی یکی از راه هایی است که برای کودکان در نظر گرفته می‌شود و بسیار دارای اهمیت است. در این بازه زمانی برای کودک خود فقط از غذاهای کم چرب استفاده کنید و سعی کنید وعده های غذایی سنگین برای کودک خود درست نکنید.

در صورتی که هیچ یک از راه های درمانی غیر تهاجمی برای کودک با نتیجه مناسب واقع نشود، از درمان های جراحی برای رفع فلج معده و گاستروپارزی استفاده می‌کنند. در این نوع جراحی ها از یک لوله برای قرار گیری درون معده استفاده می‌کنند تا به معده فشار وارد نشود.

بیشتر بخوانید: عفونت روده در کودکان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کودک شما دارای هر یک از این علائم است و احساس استفراغ و تهوع تقریبا دائمی دارد، بهتر است به بهترین فوق تخصص گوارش در کودکان مراجعه نمایید تا علائم مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تشخیص این بیماری، درمان آغاز گردد.

منبع: