جستجو کردن
Close this search box.
انسداد روده کودکان

انسداد روده در کودکان 

انسداد روده در کودکان یکی از بیماری‌های شایع است که امروزه بسیاری از کودکان و نوزادان را به خود درگیر کرده. این بیماری با علائمی اعم از درد و اسهال و یبوست و مدفوع خونی خود را نشان می‌دهد و باعث بی‌قراری و آزاد کودک می‌شود. انسداد روده در کودکان گاه به دلیل عفونت و مشکلات ارثی به وجود می‌آید که در هر شرایط باید مورد معاینه و بررسی قرار بگیرد تا به سرعت درمان شود زیرا درمان دیر هنگام این بیماری به سیستم گوارش کودکان آسیب زیاد و جبران ناپذیری وارد می‌کند.

علائم انسداد روده در کودکان

انسداد روده در کودکان با علائم زیادی خود را به نشلن می‌دهد که این علائم در برخی بیشتر و شدید تر و در برخی کودکان کمتر هستند. از مهمترین علائم انسداد روده در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انسداد روده در کودکان
  • داشتن گریه ناگهانی
  • داشتن تب
  • داشتن خونریزی مقعدی یا همان وجود خون در مدفوع
  • سفت و متورم شدن شکم
  • قرمز و ژله‌ای شدن مدفوع
  • بی حالی و خستگی شدید
  • استفراغ به رنگ سبز یا زرد
  • وجود اسهال
  • تعریق زیاد
  • کم آب شدن بدن

دلایل پیدایش انسداد روده در کودکان

پیدایش مسدودی روده در کودکان می‌تواند به دلایل متعددی باشد که اصولا این دلایل از طرف پزشکان هم مورد تاثیر قرار گرفته‌اند، این دلایل مهم و مورد توجه عبارتند از:

انسداد مادرزادی

در این شرایط کودک به صورت مادرزادی یا با تنگی روده یا همان باریک شدن روده مواجه می‌شود و یا قسمت‌هایی از روده را ندارد.

تنگ بودن دهانه معده به روده

به دهانه میان معده و روده پیلور گفته می‌شود که تنگی آن نمی‌گذارد غذا از معده به روده وارد شود.

انواژیناسیون

این مشکل که با نام چین خوردگی و فرو رفتن بخشی از روده هم شناخته می‌شود یک مشکل جدی در روده کودکان است که اصولا بخشی از روده به بخش دیگر می‌لغزد و نفوذ می‌کند. این بیماری گاه به دلیل سابقه خانوادگی به کودک منتقل می‌شود. البته ناگفته نماند که وجود بیماری عفونی در کودکان، عفونت ویروسی، انگل، توده سرطانی و غیره در روده تیز می‌تواند باعث انسداد روده در کودکان گردد.

چه زمانی انسداد روده در کودکان مشخص می شود؟

بسیاری از خانواده‌ها پرسیده‌اند که چه زمانی انسداد روده در کودکان مشخص می‌شود، در پاسخ به آنها باید بگوییم که در صورتی که کودکان شما دفع مدفوع منظم نداشته باشند، با درد شدید شکم مواجه شوند و در فعالیت روده دچار تغییرات گردند و از همه مهمتر اشتهایی به غذا خوردن نداشته باشند همواره می‌توانید به مشکل انسداد روده پی ببرید اما برای اطمینان بیشتر بهتر است که به سراغ پزشک بروید. ناگفته نماند که روده کم صدا یا بدون صدا هم می‌تواند نشان دهنده مسدودی روده کودکان باشد که باید حتما به این گونه موارد توجه ویژه نشان بدهند و روزانه کودک خود را بررسی کنید.

برای انسداد روده در کودکان چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که کودکان شما یکی از علائم گفته شده و یا چندین مورد را دارد به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا کودک شما را مورد معاینه و بررسی دقیق قرار بدهد. مواجه شدن کودک با یبوست و درد بسیار سخت است پس حتما کودک را به پزشک نشان بدهید تا با معاینه، سونوگرافی و تصویر برداری از انسداد روده کودک اطمینان حاصل کند و بهترین درمان را بسته به شرایط برای او در نظر بگیرد.

پزشک اصولا در این شرایط و پس از معاینه درمان با دارو و روش‌های دیگر را پیشنهاد می‌دهد اما در صورتی که کودک شما بهبود پیدا نکند باید مورد عمل جراحی قرار بگیرد تا در مدت زمان کوتاهی سلامتی خود را به دست بیاورد. این انسداد روده گاه در همان زمان تولد بروز می‌کند و گاه در دوران کودکی پیدا می‌شود.

درمان انسداد روده در کودکان

درمان‌های متعددی برای انسداد روده در کودکان وجود دارد که اصولا پزشکان براساس شرایط بیماری در هر کودک درمان را در نظر می‌گیرند. درمان انسداد روده در کودکان با دو روش جراحی و غیر جراحی انجام می‌شود که روش جراحی آن به دو شیوه لاپاراتومی یا عمل باز و یا لاپاراسکوپی یا همان عمل بسته صورت می‌گیرد. در روش غیر جراحی برای درمان این بیماری اصولا از موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • نصب تیوب نازوگاستریک
  • داروهای محرک روده
  • مصرف بیشتر آب و مایعات
  • کاهش مصرف فیبر
  • مصرف تغذیه به صورت تدریجی
  • مصرف مکمل و ویتامین
  • کاهش استرس در کودکان

چه بیماری هایی احتمال ابتلا به انسداد روده کودکان را افزایش می‌دهد؟

بیماری‌های متعددی هستند که با وجود آنها انسداد روده در کودکان افزایش پیدا خواهد کرد در نتیجه خانواده‌ها باید به آنها توجه زیادی نشان بدهند تا بتوانند کودکان خود را از تشدید بیماری در امان نگه دارند. بیماری‌هایی اعم از التهاب مزمن روده، بیماری‌ التهابی روده‌، عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، آسم، برخی اختلالات ژنتیکی و از همه مهمتر تشخيص دير هنگام برخی از بيماری‌ها مثل سيستيک فبروز كولون احتمال ابتلا به انسداد روده کودکان را افزایش می‌دهد.

 از این رو به خانواده‌ها توصیه شده تا اگر دارای سابقه ارثی از بیماری‌های گفته شده هستند و یا علائمی از آن ها در کودک خود مشاهده می‌کنند همواره آن را جدی گرفته و به دنبال درمان قطعی بیماری باشند.  

نتیجه گیری

مشکلات گوارشی به خصوص ناراحتی در روده‌ها برای کودکان که بدنی ضعیف دارند می‌تواند بسیار دردناک باشد و باعث بی‌قراری آنها شود، مسدود شدن روده اصولا در کودکان کم سن بیشتر شایع است که با درد و گریه، نفخ، تورم، مدفوع خونی و اسهال و استفراغ و بسیاری موارد دیگر خود را نشان می‌دهند، با درمان به موقع این بیماری شایع می‌توانید از تشدید آن جلوگیری کنید و نیازی به جراحی نداشته باشید.

انسداد روده در که سنی بیشتر شایع است؟

انسداد روده در کودکان بالای 3 ماه تا 3 سال بیشتر شایع است که اصولا با گریه شدید و بی وقفه درد خود را بروز می‌دهند.

 انسداد روده همان یبوست است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر انسداد روده از نظر علائم تاحدودی مشابه با یبوست است اما به صورت کلی زمانی که مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد کاملا متفاوت است پس بدانید که این بیماری را نباید با دیگر مشکلات گوارشی اشتباه بگیرید.

انسداد روده در کودکان چند نمونه دارد؟

مسدودی روده در کودکان به سه دسته تقسیم بندی می‌شود، انسداد مزمن، انسداد حاد و انسداد جزئی که هر کدام در زمانی خود را نشان می‌دهند و باید در همان ابتدا هم درمان شوند.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/intestinal-obstruction/symptoms-causes/syc-20351460

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *